Marathon – deel 5.

Vorige week las je hoe ik een uitstekende trainingsweek beleefde. In tegenstelling tot de week daarvoor, waarin de trainingen niet lekker aanvoelden. Deze week was een combinatie van beiden.

Rustig aan beginnen.

Mijn week begon (alweer) met een vrije maandag. Deze weken komt mijn tweewekelijkse vrije maandag perfect uit, aangezien tweede paasdag én Koningsdag er precies tussenin vallen. Dit betekent 5 weken achter elkaar een lang weekend. Daar kan ik wel aan wennen.

De vrije dag werd wel weer goed besteed. Gelukkig geen vervelende naweeën van de lange duurloop van de dag ervoor, maar er werd verder niet getraind. Enkel wat stretchwerk in de morgen en ’s avonds een stukje wandelen. Over een maand of vier zijn we niet meer met zijn tweeën, dus er wordt lekker door geklust aan de kamer voor de kleine man of vrouw.

Korte duurloop.

Zowel dinsdag als donderdag plande ik een loop van circa 7 kilometer. Het gemiddelde van beide loopjes zat nét boven de 5 minuten per kilometer. Toch was het gevoel na de donderdag minder dan twee dagen eerder. Ik kan daar geen aanwijsbare reden voor vinden. De weersomstandigheden waren vrijwel gelijk, mogelijk was het dinsdag zelfs nog iets warmer. Ik ben natuurlijk geen atleet die allerlei analyses los laat op het lopen, dus ik denk dat ik maar gewoon moet accepteren dat het soms nou eenmaal lekkerder gaat dan de andere keer. Hier is niet altijd een aanwijsbare reden voor. Wie weet kom ik er verder in het trainingsproces nog achter.



Aan de spieren blijven werken.

Het lukt nog steeds vrijwel elke dag om het thuiswerken af te sluiten met een training, dus op de niet-loopdagen werd ook deze week weer met de weerstandsbanden gestoeid. Ook bij veel hardlopen vind ik het fijn om op die manier bezig te zijn. Bovendien is het goed om aan krachttraining te blijven doen. Het is wat minder beenwerk nu, maar meer gericht op de core en de rest van het bovenlichaam.

14 kilometer.

Op zaterdag 25 april zou de beste voetballer die we ooit gehad hebben 73 jaar oud zijn geworden. Nu is 73 kilometer hardlopen op dit moment nog wat te ver voor mij, maar 14 kilometer paste perfect in het schema. Alsof het zo moest zijn was het ook nog eens een graad of 14! Perfecte omstandigheden en het gemiddelde rond de 5.50 per kilometer kunnen houden. Een heerlijke loop. De 5e trainingsweek weer met een positief gevoel afgesloten. Dat biertje ’s avonds smaakte prima.



Komende week geven ze (eindelijk) weer een keer regen op. Volgende week lees je of dat invloed op mijn trainingen had. Geniet van je week!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *