Marathon – deel 6.

Ik heb er nu 6 weken opzitten waarin ik elke week 3 keer gelopen heb. Meestal 2 keer een loop van 6 tot 8 kilometer en de afstand van mijn lange duurloop heb ik geleidelijk opgebouwd naar 16 kilometer. Ik begin te wennen aan het lopen en blessures blijven gelukkig nog steeds achterwege. Voorlopig is er geen enkel obstakel richting die marathon.

Trainingsblok 1.

In dit eerste trainingsblok wilde ik vooral mijn lichaam laten wennen aan het steeds vaker lopen. In het komende blok van 6 weken heb ik drie doelstellingen: De frequentie opschroeven, intervaltraining integreren en de lange duurloop naar 21 km uitbreiden.



Hoe ga ik dit doen?

  1. Ik wil naar een gemiddelde van 4 trainingen per week. De makkelijkste manier om dit te bereiken is een kort (rustig) loopje van een kilometer of 5 op de dag voor de lange (langzame) duurloop. Voor mij zal dit dan een kort loopje op zaterdag en een lange duurloop op zondag worden. Uiteraard houd ik het totale aantal gelopen kilometers per week in de gaten en zorg ik er voor dat dit per week niet te veel stijgt.
  2. Om uiteindelijk sneller te worden is het raadzaam om intervaltraining een onderdeel van het schema te maken. De meeste trainingsschema’s voor een marathon zijn zo’n 16 tot 20 weken en bevatten minimaal 1 intervaltraining. De komende weken wil ik hier alvast mee beginnen, zodat ik na deze 6 weken aan het ‘echte’ marathonschema kan beginnen. Deze intervaltraining wil ik op dinsdag plannen.
  3. Over 6 weken wil ik een halve marathon in de benen hebben. Streven blijft nog steeds een marathon onder de 4 uur, wat een gemiddelde van 5’40 per km betekent. De langzame lange duurloop is een belangrijk onderdeel van het schema. Deze loop doe je zo’n 30-40 seconden per kilometer langzamer dan het beoogde tempo. Dat zou in mijn geval betekenen dat ik ruim boven de 6 minuten per kilometer mag lopen. Dat voelt heel onnatuurlijk. Ik heb dan het idee dat ik zo ‘langzaam’ loop dat ook mijn techniek eronder gaat lijden. Gemiddeld iets onder de 6 minuten voelt gemakkelijk. De komende weken wil ik ontdekken of dit nog steeds zo is als de afstand zich verder uitbreidt.


De komende weken.

In grote lijnen gaan de komende weken dus bestaan uit een intervaltraining op dinsdag, een loop van 6-8 kilometer op donderdag en in het weekend een korte en lange duurloop. Op de niet-loopdagen speel ik nog wel eens met weerstandsbanden of mijn lichaamsgewicht. Verder zorg ik er voor dat ik voldoende eet en genoeg slaap. Over een maand of vier is onze zoon of dochter er. De basis voor een succesvol marathondebuut moet dan al gelegd zijn.

Maak er weer een mooie week van.   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *