Marathon – deel 8.

Over 19 weken hoop ik nog steeds mijn marathondebuut te maken. Zaterdag liep ik een halve marathon en sloot daarmee mijn tweede trainingsblok van 6 weken af. Nu doe ik een weekje rustig aan, om daarna aan de specifiekere marathonvoorbereiding te beginnen. Doelstelling blijft nog steeds een tijd onder de 4 uur, wat moet kunnen als je de 10 km onder de 50 minuten loopt.

Even wennen.

De afgelopen weken heb ik mijn lichaam proberen te laten wennen aan het hardlopen. De focus lag de afgelopen jaren vooral op krachttraining en af en toe voetballen. Met mijn 1.83 en (nu) 88 kilo ben ik geen geboren hardloper. Kipchoge ga ik nooit worden, maar de laatste 3 maanden wilde ik vooral mijn lichaam laten wennen aan de langdurig inspanning die een marathon met zich mee brengt. Knieën en enkels krijgen behoorlijk wat te verduren, maar de rustige opbouw die ik deed is uitstekend bevallen. Ik ben zonder noemenswaardige blessures of pijntjes de eerste periode doorgekomen. Hier ben ik uiteraard zeer tevreden mee.

Het begin.

Ik begon met 2 korte loopjes, bouwde dat uit naar 3 keer per week lopen met steeds een langere duurloop in het weekend. De afgelopen 2 weken liep ik om de dag, met als klapstuk zaterdag een halve marathon. Ondanks de warmte lukte het me net om die onder de twee uur te lopen. Gelukkig valt de spierpijn vandaag mee.



De schoenen.

De nieuwe hardloopschoenen hebben er inmiddels al 350 kilometer opzitten. Om straks die marathon niet op versleten schoenen te lopen zal ik in ieder geval één en mogelijk zelfs twee paar hardloopschoenen extra aanschaffen. Zeker als er straks meerdere keren per week getraind wordt, zonder dagen rust er tussen. Ook hardloopschoenen hebben rust nodig. Normaal gesproken kunnen schoenen 800 tot 1000 kilometer mee voordat ze versleten zijn, maar tijdens een marathon wil je uiteraard niet op schoenen lopen waarvan de demping al minder wordt.



Podcasts.

Tijdens mijn lange duurlopen heb ik nog iets ontdekt: Podcasts. Of eigenlijk de podcast van Laurens ten Dam. Live Slow, Ride Fast. Inmiddels zijn er 66 afleveringen van gemaakt. Ik ben gewoon bij het begin begonnen en inmiddels bij aflevering 34 aanbeland. Met nog vele (lange) duurlopen voor de boeg, ben ik over enkele weken waarschijnlijk al bij de actualiteit aangekomen. Nu zit ik bij de voorbeschouwing op de Ronde van Frankrijk 2019. Benieuwd wie hem gaat winnen.

(Kracht)training.

Tussen al dat lopen door probeer ik af en toe nog een beetje aan krachttraining te doen. Met weerstandsbanden thuis, of in het klimrek in het park. Misschien straks weer in de sportschool, maar dat moeten we nog even afwachten. Al dat sporten is allemaal leuk en aardig, het mooiste van allemaal komt (als het goed is) over een week of 10. De kinderkamer is klaar en met Rianne en de baby gaat het allemaal prima, zoals ik deze week ook zelf (eindelijk) weer kon zien op de 30-weken echo.

Maak er wat moois van de komende tijd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *