Marathon – update oktober 2020.

Op 20 juli werd de (uitgestelde) marathon van Rotterdam afgelast. Ik had er op dat moment net een halve marathon opzitten en lag goed op schema om op 25 oktober mijn marathondebuut te maken. Nu zijn we een kleine drie maanden verder en ben ik eigenlijk wel blij dat de editie van aanstaande zondag niet doorgaat.

Abel.

Drie weken na de afgelasting werd onze zoon Abel geboren, en waar ik vooraf dacht dat het allemaal best te combineren zou zijn, vind ik het achteraf niet erg dat het niet doorgaat. Zeker, als ik aanstaande zondag had mogen lopen, had ik door blijven trainen. Nu koos ik ervoor om het lopen naar een lager pitje te zetten en me te focussen op het vaderschap, krachttraining en af en toe een potje voetbal. Voor het eerst vader worden heeft toch een behoorlijke impact gehad. Zeker de eerste weken is alles anders, en heb ik vrijwel niet gelopen.



Nieuwe maatregelen.

Inmiddels hebben we ons gelukkig enigszins aangepast aan het nieuwe ritme. Vorige week zijn er (terecht) maatregelen afgekondigd, wat betekent dat er voorlopig niet gevoetbald kan worden. De sportscholen mogen openblijven, maar het personeel van David Lloyd Dordrecht mag hun zieke collega’s in Rotterdam gaan vervangen, waardoor de vestiging hier (voorlopig) toch dicht gaat.

Dat is hartstikke vervelend, maar er zijn momenteel veel ergere dingen. Grote voordeel is dat ik me nu weer op het hardlopen ga richten om zo over een klein half jaar (11 april) goed voorbereid aan de start van mijn eerste marathon te staan. Om dat grote doel dichterbij te brengen hak ik de voorbereiding in kleinere stukken. Rond de kerst wil ik een halve marathon lopen in 1 uur en 45 minuten, daarna ga ik verder kijken en een planning maken richting de marathon (die dan hopelijk nog steeds op de planning staat).

Waarom 1.45?

Een jaar of 6 geleden heb ik een halve marathon afgelegd in 1 uur en 48 minuten. Dit zou dus ten eerste een persoonlijk record betekenen. Ten tweede zou het een meer dan een goede basis leggen voor een volledige marathon onder de 4 uur, wat mijn oorspronkelijke plan was. Ten derde wil ik mezelf wel een beetje uitdagen, en dit lijkt me te realiseren maar toch enigszins ambitieus. Deze eindtijd betekent een gemiddelde van iets minder dan vijf minuten per kilometer. Dat is een tempo dat ik nu over korte afstand prima red, maar zaak is dit uit te gaan bouwen naar die 21 kilometer.



Nieuw trainingsschema.

De komende dagen en weken ga ik een mooi trainingsschema in elkaar zetten. Ik mag nog twee dagen naar kantoor, en daar hebben we sinds kort een kleine gym, dus die dagen zijn alvast gevuld met een krachttraining voor het bovenlichaam. De hardlooptrainingen ga ik daaromheen plannen. Altijd weer een leuke puzzel om dit uit te dokteren. Afgelopen weekend liep ik mijn eerste 13 kilometer op 90 % van mijn gewenste marathongemiddelde. Hoe mijn voorbereiding verloopt kun je hier de komende weken gaan volgen.

Maak er weer een mooie week van. Blijf thuis. Blijf bewegen. Blijf lief voor elkaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *