Marathon – deel 7.

Het kabinet presenteerde deze week een routekaart tot 1 september. Niemand kan exact voorspellen hoe de komende periode er uit gaat zien, maar het ziet er somber uit voor grote sportevenementen na die datum. Een evenement met ruim 40.000 lopers en honderdduizenden toeschouwers op 25 oktober heeft weinig kans op doorgaan. Maar, zolang er geen officiële afgelasting is, ga ik gewoon door met trainen.

It’s getting better and better.

Het gevoel bij het lopen wordt namelijk steeds beter. Nu de sportscholen toch nog wel even dicht blijven, ben ik blij een alternatief gevonden te hebben. Het loopvirus krijgt me steeds meer in zijn greep. Ik heb ook het idee dat het steeds makkelijker gaat. Ik weet steeds beter in te schatten hoe snel ik loop, en kan de ademhaling goed onder controle houden. Dit was de eerste week waarin ik vier keer de hardloopschoenen aantrok en ik kan alleen maar tevreden zijn.

De trainingsweek.

Dinsdag liep ik 2 kilometer rustig in om hierna drie intervallen van een kilometer te doen. Tussen die intervallen in liep ik 500 meter in het warming up tempo. Dat tempo lag rond de 5.50 per kilometer. De drie intervallen liep ik allemaal net iets onder de 5.10 per kilometer. Ik sloot af met ruim 2 kilometer in hetzelfde tempo als waar ik mee begon. In totaal 9 kilometer met drie zeer vlakke intervallen. Geluk zit in hele kleine dingen.

Donderdagochtend liep ik 6 kilometer op de nuchtere maag. Dit was al weer enige tijd geleden, dus ik vond het tijd dit weer eens te proberen. Ook dit loopje ging prima. Ik wilde 5.30 gemiddeld lopen, wat me gemakkelijk afging. Na een schaal vol havermout, sojamelk, kaneel en blauwe bessen werkte ik 8 uur. Aan het eind van de middag deed ik nog wat krachttraining, gericht op het onderlichaam.

Om alle zuurverdiende gains van de afgelopen jaren nog een beetje te behouden, besloot ik zaterdag kracht en cardio te combineren. Hoewel ik het lopen steeds lekkerder vind, streef ik namelijk niet naar een skinny hardloperslichaam. Ik liep 2 kilometer om daarna een half uur in de speeltuin het bovenlichaam aanpakken. Hierna weer 2 kilometer naar huis rennen om ’s middags de babykamer te behangen.


Loop 4 deze week was de langste. 12 kilometer op de zondagochtend in een tempo waarin ik nog gemakkelijk kon praten. Halverwege sloot bijna-mama Rianne aan op de fiets, wat het extra leuk en gezellig maakte.

Op naar volgende week.

Komende week weer zal er grotendeels hetzelfde uitzien, waarbij het de bedoeling is om op zondag 15 kilometers te maken. Of dat lukt lees je volgende week.

Geniet van je week.