Nieuw-Zeeland, deel 1

Op 5 december zijn we begonnen aan onze reis door Nieuw-Zeeland. Inmiddels zijn we 1,5 week verder en de hoogste tijd voor een update! Nieuw-Zeeland is te gek! Op dit moment zitten we in een weiland tussen de schapen, kan je het je voorstellen? Wat hebben we zo ongeveer allemaal gedaan?

Hanmer Springs

We hebben onze camper, ons huisje op wielen, opgehaald in Christchurch. Ze rijden hier aan de andere kant van de weg, dus om te wennen aan het rijden en het verkeer, besluiten we op de eerste dag een rit te maken van ongeveer 2 uur, richting Hanmer Springs. Een klein dorpje dat bekend staat om  zijn warm water baden. De baden besluiten we te laten voor wat het is, die kom je vaker tegen in Nieuw-Zeeland.

Na een goede nachtrust besluiten we eerst een kleine hike te doen. Na ongeveer 3 kwartier staan we boven en hebben we een prachtig uitzicht op de omgeving. Het is hier prachtig (dat zal je ons nog wel vaker horen zeggen.)

Als we terug bij de camper zijn, rijden we door naar Kaikoura. Hier hebben we voor de komende twee nachten een slaapplek op het erf van een schapenboer gereserveerd.

Kaikoura

Eenmaal op de schapenboerderij aangekomen, zijn we precies op tijd voor de schaapscheershow, we zijn in het land waar meer schapen dan mensen leven, dus dit kan niet ontbreken. (of we na afloop nog wel even 15 NZD willen betalen).

Kaikoura is het Mekka voor mensen die walvissen willen spotten. Dit staat hoog op onze bucketlist, dus we hadden vol goede moed een walvissentocht geboekt. Van te voren werd er gewaarschuwd voor en ruwe zee en zeeziekte. Met een paar pilletjes tegen zeeziekte, gingen we de zee op. Die pilletjes bleken geen overbodige luxe, een aantal andere toeristen konden de wilde zee niet aan. Na ruim 2,5 uur op wilde zee, een aantal dolfijnen en zeehonden gespot te hebben (ook heel gaaf) keren we onverrichter zake terug in de haven. Misschien de volgende keer beter.

Naast het spotten van walvissen kan je in Kaikoura ook heel goed kreeft en vis eten. Laat nou precies een van de bekendste straattentjes aan de weg richting onze boerderij staan, perfect voor een lunch! En ja! Het was echt heerlijk!!!
Als de buikjes gevuld zijn, volgt er nog een wandeling langs de kust, want je vind hier ook de 1 van de grootste (Arjen) robbenkolonies. Heerlijk liggen die beesten hier in de zon te chillen.

Picton

Na twee dagen is het tijd om onze weg te vervolgen richting het Noordereiland. Via een prachtige kustweg rijden we naar Picton, vanaf hier zullen we de boot naar Wellington nemen. Onderweg begint het aardig te regenen. Gelukkig niet zo heftig als in andere delen van het Zuidereiland, waar modderstromen en wegafsluitingen zijn.

Eenmaal aangekomen op de camping schuilen we eerst maar een paar uur in de camper. Gelukkig klaart het weer nog op en kunnen we (weer) een wandeling maken. We gaan de heuvels in van Picton, vanaf boven hebben we een prachtig uitzicht over de haven en de fjorden.

Wellington

De volgende dag vaart de boot om 8 uur richting Wellington. Na ruim 3 uur varen komen we aan in de redelijk drukke stad. We besluiten om als eerste naar het Te Papa museum te gaan. Het museum is gratis toegankelijk en je kan er verschillende tentoonstellingen bezoeken over de geschiedenis van Nieuw-Zeeland en de Maori’s.

We vervolgen onze weg door het centrum van Wellington, het valt ons op dat er vooral veel restaurantjes en barretjes zijn. We moeten nog rijden, dus snel door naar de camping!

New Plymouth en Stratford

Zonder echt een plan vertrekken we uit Wellington. Uiteindelijk belanden we in New Plymouth. Onderweg komen we Mt. Taranaki tegen, in het vlakke landschap is deze slapende vulkaan een bijzondere verschijning. We rijden er omheen en besluiten een dag later naar het bezoekerscentrum te gaan. De laatste uitbarsting is 150 jaar geleden geweest en er is geen activiteit, dus veilig te bezoeken.

Tongariro

Vanuit Stratford rijden we naar het volgende gebied met vulkanen. Tongariro National Park. Je kan hier een hike doen van 20 km. deze willen wij zeker niet overslaan!!

In ons volgende blog lees je hoe dit was!