Op weg naar de hele!

Schreef ik een paar weken geleden nog dat ik me de komende weken ging richten op een snelle halve marathon, het nu al (volkomen begrijpelijk) afkeuren van de Rotterdam marathon heeft mijn plannen toch weer gewijzigd. Ik ben de laatste maanden zo lekker bezig, dat ik niet ga wachten tot oktober 2021, maar mijn ‘eigen’ marathon wil gaan lopen in februari.

Voldoening

Het ‘zomaar’ hardlopen geeft me op zich genoeg voldoening, maar competitief als ik ben, vind ik het toch wel fijn om met een concreet doel bezig te zijn. In de sportschool kan dat een 200 kilo deadlift zijn of op het voetbalveld 20 doelpunten per seizoen. Met hardlopen kan een snelle 10 kilometer of halve marathon het doel zijn (ook minder tijdrovend om te trainen) maar die marathon zingt nu al maanden rond in mijn hoofd.

Waarom?

Laten we eerlijk zijn, ik ben niet bepaald gebouwd als een hardloper en 4 uur achter elkaar hardlopen kan nooit goed voor je zijn. Waarom wil ik dit dan toch? Ik heb daar zelf ook niet één duidelijk antwoord op. Jaren geleden heb ik er al eens voor getraind, maar werd ik door blessures te ver terug geworpen om het tot een fatsoenlijk einde te kunnen brengen. Misschien is het dus wel een bucketlist dingetje.

Coronatijd

Misschien is het wel een uitlaatklep voor de Coronatijd waarin we zitten. Waar anderen gaan eten en drinken, zet ik het juist op een extra sporten. Of is het een soort bewijsdrang aan voetbaltrainers die zichzelf te serieus namen en ons vroegen te gaan hardlopen in de zomer om fit te blijven voor het nieuwe seizoen. Iets dat ik uiteraard niet deed.

Sterker nog, ik vond er helemaal niets aan vroeger. In de loop der jaren ben ik het hardlopen veel meer gaan waarderen. Ik heb af en toe een hardloopwedstrijd gedaan en daarnaast flink aan het ijzer gehangen. Tussen al dat gesport door ook nog gewoon blijven voetballen, maar dat ligt zoals het er nu uitziet voorlopig toch nog wel stil. Nu die verleiding ook wegvalt, is dit hét moment om me even drie maanden te focussen op de iconische afstand. Daarna zien we wel weer verder.

Trainingsschema

De komende weken ga ik mijn trainingsschema uitwerken. Een lange duurloop in het weekend. Doordeweeks snelheids- en intervaltrainingen. Iets minder vaak naar de sportschool en voldoende rust houden. Misschien wordt het een ééns maar nooit meer ding. Misschien heb ik de smaak te pakken en volgen er nog vele. De tijd zal het leren.