Singapore.

Over Singapore hebben we veel goede verhalen gehoord, dus toen we onze Nieuw-Zeeland reis geboekt hadden, waren we er al snel uit dat we via het Aziatische ministaatje wilden gaan. We hebben twee nachten in dit hotel geslapen en ons er prima vermaakt. Wat we er zoal hebben gedaan lees je hier.

Een rondje langs de highlights.

Ondanks dat we aardig kapot waren van de lange vlucht en weinig slaap, zijn we na aankomst in het hotel direct gaan lopen op zoek naar wat te eten. Het Arabische gedeelte waarin ons hotel staat is grotendeels nog in slaap, maar als we iets verderop een druk bezet stalletje vinden slaan we toe en schuiven wat noedels en ei naar binnen. Dit levert voldoende energie op om vervolgens via St Andrews Catedral en De national Gallery richting de rivier te lopen.

Langs de rivier bevinden zich vele barretjes en restaurants die ’s avonds ongetwijfeld druk bezocht worden. Het rustige tijdstip waarop wij er nu langs lopen (9 uur ’s ochtends) neemt wel iets, maar niet veel van de charme weg. We komen bij Merlion Park uit. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op hét Marina Bay Sands hotel. Het waterspuwende standbeeld vonden wij niet heel bijzonder.

De temperatuur blijft stijgen, én we kunnen wel wat cafeïne gebruiken, dus na een ijskoffie lopen we verder rond de baai. Altijd hou je zicht op het bijzonder vormgegeven hotel. We zien een voetbalveld in het water liggen met een enorme tribune op de kant. We hebben ons laten vertellen dat ze er ook concerten geven, en met de formule 1 kun je er Max of Lewis voorbij zien scheuren.

Versla de jetlag (of niet).

Wij zijn op de terugweg naar het hotel, want als het goed is kunnen we zo inchecken. Wouter is  vooral benieuwd naar de hotelgym. Op internet al bijna geen foto’s van de ‘gym’ te vinden, en nu wordt duidelijk waarom. Circa 6 vierkante meter. Dumbells tot 10 kg, één swiss ball, één loopband, één fiets en één crosstrainer. Allemaal gloednieuw, dat dan weer wel. Maar goed, ook met weinig materiaal valt er wel iets van te maken. Vele pushups, air squats, shoulder presses en af en toe flink door fietsen zorgen voor een voldaan gevoel.

Rianne ligt inmiddels op het dak, want daar is het zwembad. Als het begint te regenen verplaatsen we ons naar de hotelkamer, waar Rianne even gaat tukken. Wouter voelt zich gek genoeg niet moe en leest wat, maar rond een uur of 17 lopen we (nog steeds in de regen) naar buiten. De nacht doorhalen in het vliegtuig begint na 18 uur toch zijn tol te eisen. We worden al wat moe, maar pakken een biertje en taco’s bij de Mexicaan. Hierna doen we nog wat Tandoori bij een Indiër om vervolgens rond 21 uur de hotelkamer weer op te zoeken. We zetten de wekker op 7 uur.

Gardens by the Bay.

Als we op dag 2 de slaap uit de ogen hebben gewreven en het ontbijt achter de kiezen hebben, is het tijd om weer op pad te gaan. Singapore heeft de laatste jaren flink geinvesteerd in Gardens by the Bay. Een futuristisch park met allerlei attrachties in en om het park. Wij wilden naar Cloud Forest. Een grote glazen koepel waarin ze diverse soorten regenwoud hebben nagebootst. We hadden het vermoeden dat dit al snel druk zou worden, maar dit viel gelukkig reuze mee. We wandelen er een uurtje rond, zien prachtige bomen en orchideen, en genieten van de aangename temperatuur.

Eenmaal weer buiten lopen we langs de Giant trees naar het metro station. We gaan even terug naar het hotel, want we hebben een fietstocht geboekt om 14 uur. Als we de toko hebben gevonden, is deze op slot. Ook na 10 minuten wachten niemand. Een smsje levert geen antwoord op, waardoor we dan maar zelf op pad gaan. We hadden een fietstocht met eten geboekt (gelukkig niets betaald) en scoren eerst wat te eten.

Als de maagjes vol zitten lopen we richting Little India. De overheerlijke geuren kom je vanuit diverse tentjes tegemoet. We komen op een pleintje uit met leuke gekleurde huisjes. Een mooi plekje voor een biertje. Nu de fietstocht gecancelled is (nog steeds geen reactie) trekken we verder ons plan. Chinatown lijkt ons ook nog leuk, en we besluiten daar ’s avonds te gaan eten. Het is wederom een warme dag (gelukkig wel droog) dus we gaan eerst opfrissen op de kamer. Met het uitmuntende metro systeem zijn we binnen no-time op station Chinatown. Een buurt zoals je ze in veel grote wereldsteden wel vaker tegenkomt. Veel mensen op straat, veel eetstalletjes. Heerlijk om even doorheen te slenteren. We komen bij de Singapore food street (Smith Street). Een voor verkeer afgesloten straat die helemaal vol staat met terrasjes en eetgelegenheden. We laten ons door een allervriendelijkst Chinees vrouwtje overhalen toch vooral bij haar te komen eten, maar krijgen er geen spijt van. Prima noodles en loempia’s, maar iets mindere dumplings. Ook de Chinese biertjes smaken een stuk beter dan het Tiger bier dat we eerder ophebben.

Singapore by night.

Als alles op is lopen we richten de haven. Elke avond is er een licht- en watershow, waar wij op zich niet specifiek voor gaan, maar als we er dan toch zijn best een stukje van mee kunnen pikken. We krijgen inderdaad echt het allerlaatste beetje mee, dus hoe dat was zul je zelf uit moeten vinden. Wij lopen door richting de Gardens, want we willen de futuristische bomen ook in het donker zien. Er aangekomen blijkt de Kerstgekte hier ook al te zijn begonnen, want het is Christmas Wonderland. Normaal gesproken kun je hier ’s avonds gewoon rondwandelen, nu betaal je een paar dollar entree. Die hebben wij er niet voor over, dus we proberen elders nog een mooi zicht op de bomen te krijgen. Dat lukt vanaf een brug tussen het park en het hotel. Na enkele mooie foto’s gemaakt te hebben wandelen we terug naar de metro. 30000 stappen vandaag zorgen ervoor dat we heerlijk slapen. Toch nog een reactie van de fietsmaatschappij: Excuses, we hadden problemen met de lokale agent, een verzopen telefoon, blah blah blah. Of we de tocht morgen willen doen. Helaas, dat gaat niet meer.

We hebben een uitcheck om 12 uur, dus we besluiten ‘laat’ (10 uur) te gaan ontbijten. We pakken erna de tassen weer in, om deze vervolgens nog even bij de receptie te stallen. We willen rond een uur of 5 op het vliegveld zijn, dus hebben nog wat tijd over. Die besluiten we te vullen met een tripje naar het skypark bovenop het Marina Bay hotel. De lift brengt ons naar verdieping 56, waar je een klein rondje kunt lopen. Het waait er flink, wat het voor Wouter nog spannender maakt dicht bij de rand te komen. De moed eenmaal gevonden worden we beloond met een prachtig zicht op de baai, het stadion, een deel van het circuit, de wolkenkrabbers en de Gardens. Zeker de moeite waard om die laatste uurtjes nog aan besteed te hebben.

Next stop..Nieuw-Zeeland.

Als we de tassen weer hebben opgehaald, wandelen we naar de metro. Wachten en lezen nog wat op het vliegveld alvorens we inchecken en iets te laat vertrekken richting Christchurch. Wat turbulentie in het begint zorgt ervoor dat het eten iets later komt. Zodra dit geweest is gaan de lampen uit en proberen we wat te slapen. Rianne lukt het enkele uurtjes te pakken. Wouter iets minder, maar net genoeg om te weinig tijd over te hebben voor de laatste aflevering van HBO-serie Chernobyl (Aanrader!). De landing is wat schokkerig, maar rond 10.30 zijn we in Nieuw-Zeeland.

Ons eerste dagen daar zitten er inmiddels op. Hoe we die hebben ervaren lees je de volgende keer.