Sportweek #16

Een menselijk lichaam kan heel wat hebben. Misschien wel veel meer dan je denkt. Of bijna elke dag trainen goed voor je is, daar zijn de meningen over verdeeld. Doe vooral waar jij je prettig bij voelt. Wij vinden het wél fijn, maar soms moet je het wat rustiger aan doen. Even een stapje terug, om er daarna weer twee vooruit te doen. Wij deden deze week een stapje terug.

Tijd voor rust.

Het is al weer even geleden dat we vakantie hadden. We zitten inmiddels al twee maanden in het ritme van werken en sporten. De bruiloft komt snel dichterbij en we ontkomen er niet aan om hier af en toe wat voor te regelen. Het is zomer, en dus lekker lang licht. Hartstikke lekker om ’s avond nog even buiten te zitten, maar we gaan gemiddeld gezien later naar bed. Op zich allemaal niet erg, maar als die wekker dan wél elke ochtend vroeg gaat, slapen we simpelweg niet genoeg.

Als je na een pittige (kracht)training uitgeput bent, gaat jouw lichaam er alles aan doen om de schade zo snel en goed mogelijk te herstellen. Door de juiste voeding en voldoende rust word je elke keer een stukje sneller of sterker, mits je op tijd weer een voor een nieuwe trainingsprikkel zorgt. Vele wetenschappelijke studie zijn hierover te vinden, voor ons komt het er gewoon op neer dat we de trainingen goed spreiden, genoeg eten, en ons verder niet te druk maken.

Herstellen gebeurt vooral in bed, maar daar heeft het de laatste tijd wat aan ontbroken. Waar de 8 uur slaap normaal gesproken al bijna niet gehaald wordt, was het de laatste tijd al lastig om aan 7 uur te komen. Of het echt daardoor komt is natuurlijk gissen,  maar Rianne voelde vorige week na het hardlopen al (weer) wat pijn in de achillespees. Deze week was Wouter aan de beurt met wat last in de schouder en rug.

Wel blijven trainen.

Kleine pijntjes zijn zeker geen reden om de gym links te laten, maar we hebben het wel wat rustiger aan gedaan. Vaak is het goed om wél te trainen, maar dan wel voorzichtig(er). Bewegen stimuleert juist de doorbloeding van de gekwetste gebieden. Rianne heeft dus niet hardgelopen deze week, maar is wél drie keer naar de sportschool geweest om benen, billen en het bovenlichaam lekker aan te pakken. ’s Ochtends is het zelfs in de vakantie toch vaak (te) druk, waardoor er geen barbell vrij was om te deadliften. Volgende week dus een nieuwe poging voor een PR.

Wouter is ook ‘maar’ drie keer geweest. Deze week vooral gefocust op de techniek, en geen zware gewichten gepakt. Een voetbaltraining op donderdag om nog een klein beetje aan de conditie te werken, en dit weekend deden we het verder rustig aan. Geen gewichten, geen voetbal, niet hardlopen. Het lichaam een paar dagen laten herstellen, zodat we morgen er weer tegenaan kunnen.  We zijn op tijd naar bed gegaan, en dat gaan we vanavond weer doen.

Doe jij het wel eens een paar dagen rustig aan met sporten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *