Sportweek #30, Nieuw-Zeeland

Drie weken zijn we inmiddels van huis. Hoogste tijd dus voor een sportupdate. Waar de sportschool thuis bijna elke dag wel één van ons tweeën ziet, hebben we hier nog geen gym bezocht. Wat doen we dan wél aan beweging?

Rekken en strekken.

Als het even kan beginnen we de dag met wat rek- en strekwerk. Hoewel de camper prima slaapt, is het niet de boxspring van thuis. Wat yoga-achtige bewegingen (een zonnegroet wil ik het niet noemen) en de ergste stijfheid is weg.

Verder wandelen we bijna elke dag wel een flink stuk. Vandaag bijvoorbeeld wandelden we in totaal circa anderhalf uur vanaf de parkeerplaats naar Cathedral Cove. Nieuw-Zeeland heeft zo veel prachtige wandelroutes. Variërend van korte stukjes naar een uitkijkpunt of waterval, tot meerdaagse trektochten. Dat laatste is ons wat te gortig, maar de Tongariro Alpine Crossing van 20 kilometer was letterlijk wel een hoogtepunt. Ons blog hierover volgt later deze week.

Nieuw-Zeeland heeft heel veel vakantieparken of andere plekken waar je kunt kamperen. Regelmatig staan we op een camping waar ze een speeltuin voor de kinderen hebben. Deze kun je echter ook prima gebruiken voor een workout. Een stevige stang waaraan je kunt optrekken of 2 stangen of een bankje waarop je kunt dippen. Zoiets is altijd wel aanwezig.

Trainen met weerstandsbanden.

Uiteraard hebben we ook de weerstandsbanden mee. Hiermee zijn vele oefeningen te doen. Rianne gebruikt de korte weerstandsbanden vooral om de benen en billen aan te pakken. Wouter gebruikt langere voor shoulder presses of zittend roeien. Sla ze om een schommel heen en je kunt de lat pulldown doen. Bicep curls, tricep extensions of shrugs, alles is mogelijk met die banden.

Lichaamsgewicht.

En dan zijn er natuurlijk nog de oefeningen met enkel het lichaamsgewicht. Squats, lunges, step ups op een picknickbankje en, wie houdt er niet van, de burpee! En vergeet vooral de push up niet. Deze is natuurlijk altijd en overal te doen. Maak het vooral niet te ingewikkeld. Kijk naar wat er beschikbaar is, en houd de workouts kort.

Meestal sporten we in de ochtend, maar kan het ook een keer ’s middags zijn omdat het in de ochtend nog regende. Zo hebben we deze week bijvoorbeeld bij aankomst in het zonnige Russell de benen en buik aangepakt met squats, jump squats, lunges, step ups en diverse buikspieroefeningen. Donderdagochtend 100 push ups, 100 dips en 100 shoulder presses met de weerstandsband. Alles heel rustig en gecontroleerd uitgevoerd. Vrijdag hebben we vooral veel kilometers gereden, maar zaterdagochtend heeft Wouter de rug en biceps weer aangepakt met lat pull downs, Face pulls, zittend roeien en bicep curls. Allemaal met de weerstandsbanden.

Let’s go to the beach.

Vanochtend heeft Wouter een zware steen op het strand gezocht, deze opgetild en er vooral front squats mee gedaan. Maar ook de steen vooruit weggooien, of over de schouder zat in het pakket. Alles afgesloten met een verfrissende duik in zee.

Sterker zullen we niet worden deze vakantie, maar dat hoeft ook niet. Zo lang we regelmatig blijven bewegen, voelen we ons prima. Met nog een kleine 6 weken voor de boeg hebben we onze draai wel enigszins gevonden. Of dat zo blijft lees je over een tijdje.